nové férová móda.jpg

Aktuality



Výprodej pánských triček
trička za směšných 250 Kč

Srpnové akce
TukTuki na akci

Šaty s africkou duší
novinky v e-shopu

Světový den pro Fair Trade
článek

Férový Karlín
TukTuki na akci

Novinky od TukTuki

Chcete dostávat informace o novém zboží, akcích a dalších aktualitách z TukTuki? Přihlaste se:
Opište prosím kontrolní kód "3270"

Džínová magie

1634164.jpg
I český Lidl nabízel v březnu džíny Jogger za "neuvěřitelných" 199 Kč. Jak je možné si za cenu dvou obědů koupit kalhoty, na jejichž výrobě na druhém konci planety pracovaly desítky lidských rukou? To spočítali v britském The Guardian.
„Džínová magie - džíny jen za 5.99 liber!“ lákaly titulky britských letáků v březnu kupující.  Schopnost stlačit ceny na minimum a tím zlikvidovat svou konkurenci je něco, co umí řetězec Lidl skutečně dobře. A neváhá se touto svou dovedností chlubit. Tentokrát vytáhl do boje proti ostatním řetězcům se superlevnými džíny – prodávanými o celých 12 liber levněji než požadovalo za stejný kousek Tesco.

V čem tedy tkví kouzlo těchto šokujících slev? Svých magických cen dosahuje Lidl především díky své schopnosti vyjednávat s dodavateli. Aby ale bylo jasno:  žádná kouzla za tím nestojí. Džíny pro Lidl nevyrábí Harry Potter, ale mladé Bangladéšanky. Hlavním důvodem, proč je výsledná cena tak nízká je, že za svou práci dostanou  asi 2 penny (asi 7 Kč) za kus.  

5.99 liber (asi 200 Kč) za džíny je ale skutečně obdivuhodný výsledek. Cenový král Primark zvládl jejich cenu stlačit maximálně na 8 liber. Jak to tedy Lidl dokázal?

 Zřejmě nikoho nepřekvapí, že Lidl, stejně jako většina supermarketů, nechává své oblečení vyrábět v Bangladéši. Minimální hodinová mzda pro pracovníky v textilním průmyslu je v této zemi asi 8 Kč. Je jasné, že „země původu Bangladéš“ stálo i na cedulkách džínů, jejichž šokující slevy propukly ve více než 600 britských Lidlech.

Ve skutečnosti se vlastně ani nejednalo o džíny. Kalhoty za úžasných 5.99 byly legíny se „stylovým džínovým vzhledem“ z látky „s vysokým obsahem bavlny“ (77 %), elastickým pasem s jediným knoflíkem, dvěma kapsami vpředu a dvěma vzadu a jednoduše sešité bez použití nýtků nebo výšivek. To vše je pro výslednou cenu nadmíru důležité. Každý drobný detail zvyšuje výslednou cenu oblečení. Cena za výrobu zipu je asi 4 koruny, knoflík je za korunu padesát a každý nýtek skoro za padesátník. Výšivka na kapse přijde na tři koruny a kapsa na dvě, a to ani nemluvíme o cenách materiálu navíc. Je proto jasné, že džíny, které mají být cenovým trhákem, musí být maximálně jednoduché.

Už za 7.99 jsou ale v Lidlu k dostání i opravdické džínové kalhoty – mají čtyři kapsy a jednu vnitřní, pět poutek, tři knoflíky, zip a jsou vyrobené ze stoprocentní bavlny. Právě materiál tvořil zřejmě nejdražší položku, jeho cena se může pohybovat kolem 80 Kč. K tomu je potřeba připočíst ceny nití, knoflíků a dalších komponentů. Každé džíny se také musí několikrát namáčet a prát. To vše může cenu za materiál na jedny džíny vymrštit až na 130 – 150 Kč.

Cena samotné výroby – naštěstí pro Lidl – už tak drahá není. Většinu pracovníků oděvních továren tvoří mladé ženy a většině z nich je vyplácena minimální mzda 5300 taka za měsíc (asi 1600 Kč). Tato částka je asi pětinou z částky stanovené jako „living wage“ organizací Asia Floor Wage Alliance.

Aby bylo možné cenu práce pro jedny džíny přesně vyčíslit, je třeba přesně znát obrat továrny. To ale vůbec není jednoduché. Průzkumy v indických textilních továrnách spočítaly, že jedna pracovnice je denně schopna vyrobit asi 20 kusů džínů, jiný výzkum v Tunisku přišel s číslem 33 kusů džínů na pracovnici a den. Výsledné cifry záleží především na designu a složitosti kalhot. Institute for Global Labour and Human Rights v Bangladéšských továrnách dokonce vypozoroval, že 25 pracovnic je za hodinu schopných vyprodukovat 250 kusů džínů. To je v přepočtu 80 kusů džínů na pracovnici a den.

Cena práce na jednom kusu džínů se tedy pohybuje mezi jednou a třemi korunami. Těmto číslům odpovídají také výsledky studie O’Rourke Group Partners uvádějící, že práce dělnic v oděvních továrnách na jednom tričku s límečkem stojí asi 2,70 Kč. Samotná továrna má pak podle propočtů O’Rourke Group Partners z výroby jedněch džínů zisk asi 6 Kč.

Když uvedená čísla zprůměrujeme, jsme teď přibližně na ceně 4,5 liber. Ještě ale musíme džíny převézt do Evropy, zaplatit poplatek za skladování a za využití přístavu. Tím se dostaneme na částku 4,8 liber. Abychom se dostali z přístavu do obchodu, potřebujeme alespoň dalších 30 penny, a to jsme ještě ani nezaplatili daně a clo.

Podle všeho je tedy možné džíny vyrobit a dopravit k zákazníkovi za cenu pohybující se kolem 6,36 liber.  A je tu ještě někdo, komu musí Lidl zaplatit: jeho oblečení není dováženo přímo, ale prostřednictvím prostředníků, firem OWIM Gmbh z Německa a Top Grade International Enterprise Ltd z Honk Kongu. Tyto dvě firmy vyvezou ročně z Bangladéše do celého světa asi 30 minionů kusů oblečení a i ony si z každého kusu berou svůj podíl.

Tentokrát Lidl ušetřil na materiálu, knoflících a nýtcích a s tím spojených nákladech za práci. Je prostě potřeba dostat džíny do obchodu maximálně za cenu 5.99 liber. To se taky stalo a Lidl se stal v oblasti džínů cenovým králem mezi supermarkety. Je ale možné, že ani samotný Lidl na prodeji těchto kalhot neměl žádný zisk. Mohlo se jednat čistě o tah určený pro přilákání zákazníků, kteří si kromě levných kalhot nakoupili také množství dražšího zboží.

Časy jsou zkrátka kruté. Zákazníci požadují to nejlevnější možné oblečení a Lidl jim vychází vstříc. Dělá to tak, že své dodavatele odírá na kost a sám profituje jen díky obrovským objemům prodeje. Samotný řetězec obhajuje své praktiky tím, že si je vědom své zodpovědnosti a usiluje o zlepšení pracovních a životních podmínek pracovnic oděvního průmyslu. Údajně sleduje svůj dodavatelský řetězec a dělá audity ve svých továrnách. Jejich výsledky ani informace o dodavatelích však nikde zveřejněny nejsou.

Lidl si nevybírá bangladéšské továrny, protože jsou nejkvalitnější a jejich pracovnice nejšikovnější. Dělá to zkrátka kvůli ceně tamní pracovní síly. Prodávat džíny za 5,99 liber prostě není kouzlo.
 
 
Obrázek: Lidl

Článek podle Gethin Chamberlain: How can Lidl sell jeans for 5.99? Uveřejněno 13. 3. 2016 v The Guardian. Originál dostupný zde
Screenshot-121.png
08.05.2016 14:10:48
mnes


TukTuki, férová móda
www.tuktuki.cz
info@tuktuki.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one